Mitä yhteistä on Takaikkunalla, Kuin raivo härällä, Uhrilampailla ja Wonder Womanilla? Dokumentissa Brainwashed: Sex-Camera-Power ne ja monet, monet muut asetetaan osaksi elokuvahistorian jatkumoa, jota leimaa miehinen katse, male gaze.
Yhdysvaltalainen ohjaaja Nina Menkes on luennoinut paljon miehisestä katseesta elokuvassa. Nyt hän on koonnut ajatuksensa dokumentiksi. Siinä hän esittelee haastattelujen ja elokuvakatkelmien avulla keinoja, joita pääosin heteroseksuaaliset, miespuoliset ohjaajat ovat käyttäneet kuvatessaan naisia. Kun esimerkiksi mies esitetään hidastetussa kuvassa, hän on yleensä taistelukohtauksessa. Kun nainen on hidastetussa kuvassa, hän on aistikkaasti vähissä vaatteissa.
Naisten esineellistäminen ei jää vain valkokankaalle. Nina Menkes uskoo sen läikkyvän oikeaan elämään sukupuolisyrjintänä, seksuaalisena häirintänä, jopa raiskauksina. Se myös saa monet naiset tarkastelemaan omaa kehoaan miehisen katseen kautta ja rypemään ulkonäköpaineissa. Naisten rypyt tai ihopoimut ovat harvemmin elokuvissa näkyneet.
Sundancen elokuvajuhlilla ensi-iltansa saaneen dokumentin tulisi olla jokaisen cinefiilin katselulistalla. Varoituksen sana tosin: tämän jälkeen et ehkä enää katso elokuvia samoin kuin ennen.
Taina Vuokko
EventFullHDImageLandscape.png?width=375&height=210&format=jpg&quality=90 375w, //images.markus.live/mcswebsites.blob.core.windows.net/1057/Event_6826/landscape_fullhd/EventHDLandscape(id28)EventFullHDImageLandscape.png?width=750&height=420&format=jpg&quality=90 750w)
EventPosterExtra-ExtraLargeImage.png?width=675&height=1000&format=jpg&quality=90)
Mitä yhteistä on Takaikkunalla, Kuin raivo härällä, Uhrilampailla ja Wonder Womanilla? Dokumentissa Brainwashed: Sex-Camera-Power ne ja monet, monet muut asetetaan osaksi elokuvahistorian jatkumoa, jota leimaa miehinen katse, male gaze.
Yhdysvaltalainen ohjaaja Nina Menkes on luennoinut paljon miehisestä katseesta elokuvassa. Nyt hän on koonnut ajatuksensa dokumentiksi. Siinä hän esittelee haastattelujen ja elokuvakatkelmien avulla keinoja, joita pääosin heteroseksuaaliset, miespuoliset ohjaajat ovat käyttäneet kuvatessaan naisia. Kun esimerkiksi mies esitetään hidastetussa kuvassa, hän on yleensä taistelukohtauksessa. Kun nainen on hidastetussa kuvassa, hän on aistikkaasti vähissä vaatteissa.
Naisten esineellistäminen ei jää vain valkokankaalle. Nina Menkes uskoo sen läikkyvän oikeaan elämään sukupuolisyrjintänä, seksuaalisena häirintänä, jopa raiskauksina. Se myös saa monet naiset tarkastelemaan omaa kehoaan miehisen katseen kautta ja rypemään ulkonäköpaineissa. Naisten rypyt tai ihopoimut ovat harvemmin elokuvissa näkyneet.
Sundancen elokuvajuhlilla ensi-iltansa saaneen dokumentin tulisi olla jokaisen cinefiilin katselulistalla. Varoituksen sana tosin: tämän jälkeen et ehkä enää katso elokuvia samoin kuin ennen.
Taina Vuokko
Yhdysvaltalainen ohjaaja Nina Menkes on luennoinut paljon miehisestä katseesta elokuvassa. Nyt hän on koonnut ajatuksensa dokumentiksi. Siinä hän esittelee haastattelujen ja elokuvakatkelmien avulla keinoja, joita pääosin heteroseksuaaliset, miespuoliset ohjaajat ovat käyttäneet kuvatessaan naisia. Kun esimerkiksi mies esitetään hidastetussa kuvassa, hän on yleensä taistelukohtauksessa. Kun nainen on hidastetussa kuvassa, hän on aistikkaasti vähissä vaatteissa.
Naisten esineellistäminen ei jää vain valkokankaalle. Nina Menkes uskoo sen läikkyvän oikeaan elämään sukupuolisyrjintänä, seksuaalisena häirintänä, jopa raiskauksina. Se myös saa monet naiset tarkastelemaan omaa kehoaan miehisen katseen kautta ja rypemään ulkonäköpaineissa. Naisten rypyt tai ihopoimut ovat harvemmin elokuvissa näkyneet.
Sundancen elokuvajuhlilla ensi-iltansa saaneen dokumentin tulisi olla jokaisen cinefiilin katselulistalla. Varoituksen sana tosin: tämän jälkeen et ehkä enää katso elokuvia samoin kuin ennen.
Taina Vuokko
Elokuvan tiedot
Ikäraja
Ei tiedossa
Tuotantovuosi
2022
Global distributor
(Not Determined)
Elokuvan levittäjä
(Not Determined)
Elokuvateattereissa
23.9.2022