Wille Hyvönen tuo Tuntematon-elokuvassa pohdittavaksi sukupuoleen liittyvät kysymykset ja pysäyttävän ajatuksen, kun oma suku ei hyväksykään ohjaajaa sellaisena kuin hän on. Kantavana voimana Tuntemattomassa esiintyy päähenkilön isähahmo. Aidon ja koskettavan elokuvan aihe on tärkeä ja kriittisyydessään myös terapeuttinen. Tuntematon nostaa myös suomalaista elokuvakenttää dominoivat herrat omalla hauskalla viittauksellaan, dokukarumiehenä esille.

Tuntematon on Wille Hyvösen ohjaama, Johannes Ekholmin (Kaspar Hauser, Rakkaus niinku) kirjoittama, ja Jaakko Pallasvuon leikkaama metateos Aku Louhimiehen kolmannesta Tuntematon-filmatisoinnista. Hyvösen Tuntematon kyseenalaistaa hegemonista maskuliinisuutta ja kansallisidentiteettiä suomalainen elokuvamaailma näyttämönään. Muunsukupuolinen (gender non-binary) ohjaaja/päähenkilö Wille yrittää tehdä uutta, mieskuvaa uudistavaa Tuntematon Sotilas 2.0 -elokuvaa satavuotisessa Suomessa, mutta patriarkaalinen leffakoneisto ei hyväksy vääränlaista, mekkoihin pukeutuvaa miestä. Enimmäkseen tositapahtumiin perustuva elokuva on metafiktio, kunnes Hyvösen tosielämässä kohtaama syrjintä, niin läheisten kuin tuntemattomienkin suunnalta, alkaa tuoda tarinaan puhdasta dokumenttia.
 
Elokuva on ohjaaja Wille Hyvösen (s. 1987) kolmas elokuva. Hyvösen aikaisemmat ohjaustyöt Kummisetäni thaimorsian (2012), Onnelliset (2015) ovat saaneet hyvän vastaanoton.